14.10.2016, 14:00

Polski rynek konsol i gier pudełkowych w pierwszych ośmiu miesiącach 2016 roku

Jacek Schabowski
Product Manager, Books & Video Games
GfK
tel.:+48 22 43 41 152
Maciej Siejewicz
Marketing & Communications Manager
GfK
tel.:+48 22 43 41 239
mobile:+48 500 100 500

Warszawa, 14 października 2016 r. – Według danych GfK pochodzących z badania panelowego sklepów detalicznych, w okresie od stycznia do sierpnia 2016 r., wartość polskiego rynku konsol i gier pudełkowych osiągnęła 510 mln zł i była niższa o 7,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym.


Analizowany rynek obejmuje konsole do gier wideo (stacjonarne i przenośne) oraz gry konsolowe i komputerowe sprzedawane na nośnikach (tzw. box games).


Wartość sprzedaży w segmencie pudełkowych gier komputerowych spadła w analizowanym okresie o 4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, jednocześnie wartość sprzedaży samych gier konsolowych wzrosła o 1 proc.


W segmencie konsol stacjonarnych w analizowanym okresie największy udział ilościowy (88 proc., wzrost o 12 proc.) osiągnęły konsole ósmej generacji, czyli PlayStation 4®, Xbox One® oraz Wii U®. W analogicznym okresie roku ubiegłego udział ten wynosił 65 proc. Sprzedaż konsol siódmej generacji zanotowała aż 71-procentowy spadek, a ich udział w rynku wyniósł w obecnym analizowanym okresie 12 proc.


Biorąc pod uwagę strukturę sprzedaży gier na konsole stacjonarne według klasyfikacji PEGI (Ogólnoeuropejski System Klasyfikacji Gier PEGI zainicjowany w Polsce w 2009 roku przez Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Rozrywkowego SPIDOR), nadal największy udział w rynku miały gry z ograniczeniem wiekowym 18+ (37 proc.), jednak ich udział w porównaniu z badanym okresem w roku ubiegłym spadł o 25 punktów proc.

W analizowanym okresie, podobnie jak w ubiegłym roku, największą popularnością cieszyły się gry przygodowe (31 proc.). Na kolejnych miejscach w rankingu popularności znalazły się gry typu shooter (18 proc.), RPG (12 proc.) oraz sport (10 proc.).


Do pobrania
[Infografika] Polski rynek konsol i gier pudełkowych w pierwszych ośmiu miesiącach 2016 roku


Informacje o badaniu
Powyższe analizy powstały w oparciu o dane pochodzące z prowadzonego od 22 lat przez GfK badania panelowego sklepów detalicznych, którego próbę stanowi prawie 6000 sklepów różnej wielkości z różnych branż (m.in. AGD, RTV, komputerowe, hipermarkety, sklepy z grami, sklepy internetowe, księgarnie, etc., bez sklepów FMCG). Na podstawie raportowanych danych, instytut GfK opracowuje analizy strukturalne – zagregowane dla całych kanałów dystrybucji i rynków.

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o ich klientach.

 
rozmiar: 974.3 KB, typ:
dodano: 14 października 2016