04.11.2016, 18:28

Panel rynku książki GfK: I-IX 2016

W okresie pierwszych dziewięciu miesięcy br. największy udział, według typów książek, w przychodach ze sprzedaży generowały książki z zakresu literatury dziecięcej i młodzieżowej, które odpowiadały za blisko 34 proc. wartości rynku. Kolejne miejsca w tej klasyfikacji zajęła literatura piękna (27 proc.) oraz książki poradnikowe, hobbystyczne i rozrywkowe (11 proc.). W stosunku do analogicznego okresu sprzed roku wszystkie wymienione kategorie książek zanotowały spadki udziałów rynkowych o 2-3 proc. Jeśli chodzi o pozostałe rodzaje książek, to ich udziały nie przekraczały 4 proc. (w przypadku wydawnictw turystycznych i kartograficznych, literatury popularnonaukowej, edukacji) lub 2 proc. (wydawnictwa z zakresu językoznawstwa, słownikowe, naukowe, profesjonalne). Pozostałe niesklasyfikowane gatunkowo wydawnictwa osiągnęły 12 procentowy udział w sprzedaży. Warto w tym miejscu podkreślić, iż największy spadek udziałów, bo aż 60 procentowy, zanotowały wydawnictwa edukacyjne. Średnia cena książki w 2016 roku wyniosła 23,20 zł i była to wartość o 4 proc. niższa w stosunku do 2015 roku.

W rankingu najlepiej sprzedających się tytułów pierwsze miejsce zajęła książka „Dziewczyna z pociągu” Paula Hawkinsa (Wyd. Świat Książki). Kolejne miejsca to: „Shantaram” Gregoriego Davida Robertsa (Wyd. Marginesy), „Zanim się pojawiłeś” Jojo Moyesa (Wyd. Świat Książki) oraz „Życie na pełnej petardzie, czyli wiara, polędwica i miłość” autorstwa Jana Kaczkowskiego i Piotra Żyłki (WAM Wydawnictwo). Pierwszą piątkę bestselerów zamknęła książka „Przeznaczeni” Katarzyny Grocholi (Wydawnictwo Literackie).

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group

 
rozmiar: 165.8 KB, typ:
dodano: 4 listopada 2016