17.11.2016, 13:37

Siła nabywcza mieszkańców Polski per capita w 2016 roku wyniosła 6 366 euro (27 397 PLN)

Wyniki badania GfK Purchasing Power Europe 2016

Warszawa, 17 listopada 2016 r. – W rankingu krajów europejskich Polska zajęła 29 miejsce, co oznacza, iż dysponuje ona 47 proc. średniej europejskiej siły nabywczej.

Regionem o najwyższej sile nabywczej jest Warszawa, a Warszawiacy, z 11 651 euro (50 142 PLN) do dyspozycji, mają średnio o 83 proc. wyższą siłą nabywczą niż średnia dla kraju. Niemniej to ciągle 15 proc. mniej niż średnia europejska. W powiecie grójeckim siła nabywcza jest najbardziej zbliżona do krajowej średniej.

19 z 380 powiatów może pochwalić się siłą nabywczą o przynajmniej 20 proc. wyższą niż krajowa średnia. W 103 powiatach siła nabywcza jest o 20 proc. lub więcej mniejsza od średniej. W powiecie przysuskim siła nabywcza jest najniższa w Polsce i wynosi zaledwie 66,5 proc. krajowej średniej per capita.

Dziesięć polskich powiatów o najwyższej sile nabywczej

Tabela 10 powiatów o najwyższej sile nabywczej.png
O badaniu
Badanie siły nabywczej GfK Purchasing Power Europe 2016 jest dostępne dla 42 europejskich krajów ze szczegółowym rozbiciem na regiony, według gmin lub kodów pocztowych. Zawiera też odpowiednie dane dotyczące mieszkańców i gospodarstw domowych oraz mapy cyfrowe.

Siła nabywcza jest miernikiem rozporządzalnego dochodu per capita po odjęciu podatków, składek na ubezpieczenie społeczne, ale
z uwzględnieniem wszelkich świadczeń otrzymywanych od państwa. Badanie podaje siłę nabywczą na osobę w skali roku w euro lub w postaci wartości indeksu. Pojęcie siły nabywczej stosowane przez GfK odnosi się do nominalnego dochodu rozporządzalnego, czyli podane wartości nie uwzględniają inflacji. Badanie opiera się na statystycznych danych dotyczących dochodów, stawek podatkowych, wysokości świadczeń społecznych oraz na prognozach instytutów ekonomicznych.

Według definicji siła nabywcza to wydatki konsumentów pokrywające koszty związane z zaopatrzeniem w artykuły spożywcze, wydatki mieszkaniowe, na media, prywatne fundusze emerytalne i ubezpieczeniowe oraz inne wydatki, np. wakacje, transport i wydatki konsumpcyjne.

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o ich klientach.

 
rozmiar: 179.3 KB, typ:
dodano: 17 listopada 2016
rozmiar: 41.3 KB, typ:
dodano: 17 listopada 2016
rozmiar: 699.2 KB, typ:
dodano: 23 listopada 2016
rozmiar: 94.1 KB, typ:
dodano: 17 listopada 2016