12.04.2017, 16:57

Trendy na polskim rynku opon

Warszawa, 12 kwietnia 2017 r. – Rok 2016 dla branży oponiarskiej był lepszy niż 2015. Użytkownicy samochodów kupili o około 8 proc. więcej opon niż w poprzednim roku, przy stabilnej średniej cenie kupowanej opony. Mówimy tu o oponach dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Na uwagę zasługuje szybko rosnąca popularność opon wielosezonowych. Jeszcze w 2013 roku tego typu opony prawie nie istniały w statystykach, a dziś osiągnęły już 6 proc. całego rynku. Nawet jeśli to niezbyt dużo w porównaniu z oponami zimowymi czy letnimi, to biorąc pod uwagę kilkudziesięcioprocentową dynamikę sprzedaży opon wielosezonowych, można oczekiwać dalszego szybkiego wzrostu ich znaczenia. Warto zauważyć, że wzrost udziałów rynkowych opon wielosezonowych odbył się kosztem opon letnich, przy zachowanych udziałach opon zimowych. To spostrzeżenie może sugerować, że kierowcy kupują opony wielosezonowe zamiast opon letnich, podczas gdy opony zimowe kupowane są przez niezmienny odsetek nabywców opon. Uprawniona jest zatem teza, że opony wielosezonowe kupują przy wymianie opon ci, którzy dotąd jeździli zimą na oponach letnich. Byłaby to sytuacja mająca korzystny wpływ na bezpieczeństwo na naszych drogach.

Inną charakterystyczną tendencją jest przesuwanie się sprzedaży opon w kierunku większych średnic osadzenia. Trend ten jest wyznaczany przez producentów samochodów, którzy systematycznie zwiększają średnice obręczy kół w oferowanych modelach aut. W roku 2016 ta tendencja dotknęła także dwóch najpopularniejszych rozmiarów opon (205/55 R16 oraz 195/65 R15), które co prawda zachowały dominującą pozycje na rynku, ale ich udział w sprzedaży spadł z 40 na 35 proc. na rzecz opon o większych średnicach osadzenia.

Można oczekiwać, że w 2017 roku przedstawione powyżej trendy utrzymają się.

O badaniu
Powyższe analizy powstały w oparciu o dane pochodzące z prowadzonego od 25 lat przez GfK badania panelowego sklepów detalicznych, którego próbę stanowi około 6500 sklepów różnej wielkości, usytuowanych w całej Polsce, zarówno tradycyjnych jak i internetowych, specjalizujących się w różnych branżach (AGD, RTV, IT, optyce, książkach, motoryzacji i innych), a także hipermarkety i hipermarkety budowlane. Na podstawie raportowanych danych, instytut GfK opracowuje analizy strukturalne – zagregowane dla całych kanałów dystrybucji i rynków.

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group

 
rozmiar: 161.4 KB, typ:
dodano: 12 kwietnia
rozmiar: 53.9 KB, typ:
dodano: 12 kwietnia