06.06.2017, 12:05

Nie wszyscy Polacy pasjonują się gotowaniem

Agata Czapkowska
Senior Researcher
GfK Polonia
tel.:+48 (22) 43 41 425
Maciej Siejewicz
Marketing & Communications Manager
GfK
tel.:+48 22 43 41 239
mobile:+48 500 100 500

Odsetek Polaków lubiących gotować jest zbliżony do łącznego odsetka Polaków, którzy bądź otwarcie nie lubią gotować, bądź po prostu nie umieją.

Lubiących gotować jest niemal tyle samo, co w 2014 roku (45 proc.), jednak w perspektywie 20 lat widać wyraźny trend spadkowy. Zdecydowanie większymi entuzjastkami gotowania są kobiety. 72 proc. z nich lubi czynności związane z przygotowywaniem posiłków. Wśród mężczyzn odsetek ten wynosi jedynie 16 proc.

Co ciekawe, gotowanie dla kogoś sprawia nam więcej przyjemności niż gotowanie dla siebie. Przyglądając się fazom życia respondentów, obserwujemy, że wśród rodzin z dziećmi odsetek lubiących gotować jest znacznie wyższy niż wśród starszych rodzin bez dzieci.
W porównaniu do 2014 roku znacząco wzrósł odsetek Polaków deklarujących niechęć do gotowania – z 29 do 38 proc.

Odsetek nieumiejących gotować spadł z kolei o 8 p.p. w ciągu 2 ostatnich lat. Naturalnie najwięcej osób nieumiejących gotować jest wśród najmłodszych, mieszkających jeszcze z rodzicami.

Wyniki innych badań GfK pokazują wyraźnie, że istnieje grupa osób, dla których gotowanie jest pasją. Według raportu GfK Consumer Life 21 proc. konsumentów uważa się za prawdziwych pasjonatów jedzenia i gotowania. Jednak gotowanie, które Polacy lubią, musi być łatwe i szybkie. 51 proc. z nas preferuje posiłki, których przygotowanie nie zajmuje dużo czasu, czego efektem jest wzrost popularności dań jednogarnkowych w ostatnich 2 latach. Obecnie przygotowujemy je średnio 5 razy w miesiącu, w porównaniu do 3 razy w 2014 roku. W tym kontekście nie może też dziwić dynamiczny rozwój rynku dań gotowych i wszelkiego rodzaju półproduktów.

O badaniu
Wyniki pochodzą z badania typu omnibus (wywiady face-to-face CAPI) zrealizowanego w połowie listopada 2016 roku na reprezentatywnej ogólnopolskiej, losowej próbie Polaków N=1000 w wieku powyżej 15 roku życia. Raport zawiera również dane zebrane w ramach Panelu Gospodarstw Domowych GfK, ciągłej próby 8000 gospodarstw domowych reprezentatywnych dla 13 568 tys. gospodarstw domowych w Polsce.

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com/pl lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_pl

 
rozmiar: 2.3 MB, typ:
dodano: 6 czerwca