17.10.2017, 13:18

Mapa miesiąca: Liczba aptek w polskich gminach

Maciej Siejewicz
Marketing & Communications Manager
GfK
tel.:+48 22 43 41 239
mobile:+48 500 100 500
Magdalena Linka
Business Development Manager, Health
GfK Polonia
tel.:+48 22 43 41 410
mobile:+48 505 196 265

Warszawa, 17 października 2017 r. – W 2016 roku liczba aptek w Polsce wzrosła o około 7,2 proc. W przypadku 35 proc. polskich gmin na jedną gminę przypada jedna apteka.

Ponad 30 proc. aptek posiada własną stronę internetową. Dla zdecydowanej większości pracowników aptek internet stanowi źródło pozyskiwania zawodowej wiedzy. 85 proc. z nich bierze udział w różnego rodzaju szkoleniach internetowych (e-learning), 41 proc. w konferencjach online przynajmniej kilka razy w ciągu roku.

Ponadto rośnie znaczenie rekomendacji aptecznych. W zależności od kategorii produktu, rekomendacja farmaceuty generuje od 20 do ponad 40 proc. sprzedaży.

Pozycję preparatów w aptekach budują różnego rodzaju aktywności firm farmaceutycznych (wizyty przedstawicieli, szkolenia, warunki handlowe, promocje dla pacjentów, ekspozycja produktu w aptece). Z badań GfK wynika, iż udzielając rekomendacji farmaceuci najczęściej kierują się skutecznością preparatu.

Do pobrania
[Mapa] Liczba aptek w polskich gminach

O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z:

  1. Opracowania własnego GfK „Sieci detaliczne na rynku FMCG w Polsce – edycja 2017”. Raport jest już dostępny w sprzedaży.
  2. Prowadzonego od ponad 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8000 polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
  3. Analiz geomarketingowych na poziomie lokalnym, prowadzonych przez dział Customer Analytics & Sales Strategies, który zajmuje się szacowaniem potencjałów i wartości rynku dla mikroobszarów.
  4. Badania „Farmaceuci w internecie” zrealizowanego metodą wywiadów online CAWI na próbie 248 farmaceutów na przełomie grudnia 2016 i stycznia 2017.
  5. Badania GfK Recommendation Tracker Pharmacy (RT Pharmacy) przeprowadzonego metodą CAWI w czerwcu 2017 roku na próbie 180 farmaceutów.

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o ich klientach.