30.08.2018, 09:59

Na rynku małych urządzeń AGD najważniejsze są: wygoda, aspekt prozdrowotny i możliwość łączności bezprzewodowej

Maciej Siejewicz
Marketing & Communications Manager
GfK
tel.:+48 22 43 41 239
mobile:+48 500 100 500

Warszawa, 30 sierpnia 2018 r. – Popyt na małe urządzenia AGD nadal wzrasta. W okresie od stycznia do czerwca 2018 roku globalny rynek (z wyłączeniem Ameryki Północnej) wzrósł o 7 proc. i osiągnął wartość 21,8 mld euro (przy założeniu stałego kursu euro). Według prognoz GfK wzrost sprzedaży w całym roku 2018 wyniesie 8-9 proc. To główne wnioski dotyczące globalnego rynku małych urządzeń AGD przygotowane przez analityków GfK z okazji targów elektroniki IFA 2018, właśnie rozpoczynających się w Berlinie.

Na rynku małego AGD za ponad 40 proc. wzrostu w skali globalnej odpowiada segment bezprzewodowych odkurzaczy pionowych. W porównaniu z pierwszą połową roku 2017, przychody w tym segmencie wzrosły o 51 proc. Wzrost kategorii był największy w regionie Azji i Pacyfiku, gdzie sprzedaż wzrosła w pierwszej połowie 2018 roku do poziomu 9,5 mld euro, czyli o 13 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. W krajach Azji za wzrost odpowiadają przede wszystkim bezprzewodowe odkurzacze pionowe (wzrost o 56 proc.), roboty odkurzające (o 32 proc.) i blendery (25 proc.).

Wygoda napędza wzrost w sektorze małego AGD
Wygoda jest coraz istotniejsza dla wyników małego AGD na całym świecie. W obszarze czyszczenia podłóg, triumfy nadal święciły bezprzewodowe odkurzacze pionowe. Znaczący wzrost sprzedaży z ostatnich lat został przekroczony i wolumen sprzedaży wynosi obecnie ponad 1,8 mld EUR (+51 proc.).

Sprzedaż robotów sprzątających wzrosła o 28 proc., podobnie jak nowych urządzeń wpisujących się w trend convenience, np. odkurzaczy do czyszczenia na sucho i na mokro (17 proc.). Najważniejsze rynki dla nowego typu odkurzaczy to Niemcy (12,5 mln euro), Francja (4,4 mln euro) i Wielka Brytania (3,7 mln euro). Mniejsze rynki europejskie wykazują równie wysoką dynamikę sprzedaży.

Wzrost sprzedaży produktów lifestylowych klasy premium
Artur Noga-Bogomilski, analityk GfK w zakresie rynku AGD, komentuje: „Zamożni konsumenci, którym zależy na nowoczesnym stylu życia biorą pod uwagę zakup droższych produktów klasy premium, jak np. bezprzewodowe odkurzacze pionowe, roboty sprzątające czy ręczne suszarki do włosów. Dla tych konsumentów posiadanie urządzenia markowej wersji premium stanowi wartość dodaną. Przychody w segmencie ręcznych suszarek do włosów wzrosły w pierwszej połowie 2018 roku o 19 proc.

Trend prozdrowotny otwiera nowe możliwości
Dążenie do zdrowia fizycznego to trend, o którym świadczy m.in. wysokie zainteresowanie opaskami i aplikacjami typu fitness tracker. Wśród sprzętów kuchennych, rośnie popyt na blendery do owoców i warzyw. Ta kategoria jest w szczególności napędzana przez rynki krajów Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Łacińskiej. W analizowanym okresie wzrosła o 12 proc., osiągając całkowite przychody w wysokości 1 mld euro.

Z uwagi na niebezpieczny poziom zanieczyszczenia powietrza w niektórych największych metropoliach świata, a także rosnącą świadomość alergii, konsumenci starają się dbać o jakość powietrza, którym oddychają. W efekcie wzrost przychodów ze sprzedaży urządzeń oczyszczających powietrze wyniósł w zeszłym roku 8 proc., w istotny sposób wpływając na rynek małego AGD. Ponad połowa przychodów rynku urządzeń oczyszczania powietrza pochodzi z regionu Azji i Pacyfiku, w szczególności z Chin.

Małe AGD typu connected nadal w fazie wzrostu
W segmencie małego AGD coraz większe znaczenie ma łączność. Udział rynkowy urządzeń typu connected wzrósł w pierwszej połowie roku 2018 w ujęciu wartościowym o 75 proc., do 1,2 mld euro. Na wynik sprzedaży wpłynęły głównie roboty sprzątające, które odnotowały trzycyfrowy wzrost oraz oczyszczacze powietrza typu smart, których sprzedano 50 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przy takim tempie wzrostu udział w rynku robotów sprzątających typu smart jest wyższy niż pozostałych urządzeń (60 proc. wobec 40 proc.).

O badaniu
Analizy powstały w oparciu o dane pochodzące z prowadzonego przez GfK badania panelowego sklepów detalicznych. Instytut GfK regularnie gromadzi dane w 80 krajach na całym świecie na temat sprzedaży sprzętu i urządzeń powszechnego użytku. W Polsce próbę stanowi około 6500 sklepów różnej wielkości, usytuowanych w całym kraju, zarówno tradycyjnych jak i internetowych, specjalizujących się w różnych branżach (AGD, RTV, IT, optyce, książkach, motoryzacji i innych) a także hipermarkety i hipermarkety budowlane. Na podstawie raportowanych danych, instytut GfK opracowuje analizy strukturalne – zagregowane dla całych kanałów dystrybucji i rynków.

GfK Insight Summit Poland 2018
9 października 2018 roku w Warszawie instytut GfK organizuje konferencję poświęconą prezentacji rozwiązań bazujących na adaptacji technologii AI, AR, IoT, algorytmów, integracji danych, do praktyki badawczej i marketingowej.

Wspólnie z wiodącymi ekspertami z branży, detalistami i usługodawcami, przedstawione zostaną studia przypadków i najnowocześniejsze podejścia badawcze z zakresu digitalizacji i integracji danych. Omawiane zagadnienia będą dotyczyć m.in. tematyki sztucznej inteligencji, nowych ścieżek dostępu do insightów konsumenckich oraz danych w działaniu – marketingu, insightów, rekomendacji dostępnych po jednym kliknięciu.

GfK
GfK stosuje naukowe podejście w analizie danych. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom badawczym dostarczamy informacje o konsumentach, rynkach, markach i mediach. Zarówno tych dzisiejszych, jak i przyszłych. Dla naszych klientów jesteśmy sprawdzonym partnerem badawczym i analitycznym. „Growth from Knowledge”.