03.10.2018, 13:07

Jedna trzecia Polaków znacznie wcześniej planuje zakupy związane ze świętami Bożego Narodzenia

Magdalena Zimna
Client Service Director, Consumer Panel Services
GfK Polonia
tel.:+48 22 43 41 470
Maciej Siejewicz
Marketing & Communications Manager
GfK
tel.:+48 22 43 41 239
mobile:+48 500 100 500

Warszawa, 3 października 2018 r. – Z raportu GfK poświęconego identyfikacji zwyczajów związanych z obchodzeniem Świąt Bożego Narodzenia wynika, iż 27 proc. Polaków planuje zakupy świąteczne z kategorii FMCG przynajmniej miesiąc przed Świętami lub nawet wcześniej. Odsetek ten wzrasta do blisko 40 proc. w przypadku kupowania konkretnych prezentów pod choinkę.

¾ polskich gospodarstw domowych planuje oszczędności w związku ze Świętami Bożego Narodzenia. Ponadto, co czwarte gospodarstwo domowe dysponuje również dodatkowymi środkami np. w postaci bonów czy kart podarunkowych, które przeznaczane są głównie na zakup artykułów spożywczych oraz prezentów.

Mimo wcześniejszego planowania zakupów świątecznych niemal w każdej kategorii produktowej co piąty nabywca decyduje się na inny, niż wcześniej planowany, zakup pod wpływem promocji. Najbardziej popularne źródła informacji o promocjach w okresie świątecznym to gazetki promocyjne.

Biorąc pod uwagę częstotliwość zakupów, można zauważyć, że z roku na rok polskie gospodarstwa domowe rzadziej odwiedzają sklepy przed Świętami, jednak wydają więcej podczas pojedynczych zakupów.

Krzysztof Jarocki, analityk w Panelu Gospodarstw Domowych GfK, komentuje: „Im bliżej Świąt, tym częściej robimy zakupy, jednak tuż po nich częstotliwość zakupów wyraźnie spada. W grudniu hipermarkety zyskują nabywców, którzy wydają na świąteczne zakupy więcej niż w pozostałych miesiącach. Kanał ten jest także jednym z bardziej popularnych miejsc zakupów prezentów. Stąd też przy okazji Świąt Bożego Narodzenia zarówno hipermarkety, jak i pozostałe kanały sprzedaży, powinny dbać nie tylko o bogatą ofertę artykułów spożywczych, ale i prezentów, w tym np. kosmetycznych zestawów prezentowych, które wielu konsumentów chętnie na tę okazję kupuje.”

O badaniu
Raport Misja „Święta” bazuje na informacjach pozyskanych z trzech komplementarnych źródeł danych:
• Badanie online dotyczące zwyczajów i zakupów świątecznych przeprowadzone na próbie N=800 z osobami odpowiedzialnymi lub współodpowiedzialnymi za zakupy dla gospodarstwa domowego.
• Badanie online dotyczące prezentów świątecznych przeprowadzone na próbie N=500.
• Panel Gospodarstw Domowych GfK, czyli monitoring zachowań zakupowych gospodarstw domowych na stałej próbie 8000 gospodarstw domowych.

GfK

GfK stosuje naukowe podejście w analizie danych. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom badawczym dostarczamy informacje o konsumentach, rynkach, markach i mediach. Zarówno tych dzisiejszych, jak i przyszłych. Dla naszych klientów jesteśmy sprawdzonym partnerem badawczym i analitycznym. „Growth from Knowledge”.