04.10.2019, 12:01

Światowy rynek IT z niewielkim spadkiem w 1. połowie 2019 roku. Polscy konsumenci coraz chętniej kupują produkty premium

Maciej Siejewicz
Marketing & Communications Manager
GfK
tel.:+48 22 43 41 239
mobile:+48 500 100 500

Światowy rynek komputerów osobistych zanotował niewielki spadek w pierwszej połowie 2019 roku
Polscy konsumenci coraz bardziej interesują się nowoczesną technologią oraz chętniej kupują produkty premium

Warszawa, 4 października 2019 – Wydajność i budowane doświadczenia są niezbędne do osiągnięcia sukcesu na rynku konsumenckich komputerów osobistych. Motorami popytu są komputery do gier oraz cienkie i lekkie notebooki lifestyleowe o ciekawym wzornictwie. Globalny rynek komputerów osobistych zanotował wprawdzie lekki spadek w pierwszej połowie roku 2019 (o 1,5 proc., do 23,2 mld EUR), jednak obroty w sektorze komputerów przenośnych wzrosły o 1 proc., do niemal 18 mld EUR. Z kolei wartość sprzedaży komputerów stacjonarnych oraz All In One spadła o 10 proc., do 5,3 mld EUR.

Globalny rynek konsumenckich komputerów osobistych stanął w czwartym kwartale 2018 roku przed poważnym wyzwaniem, wynikającym ze zbyt małej podaży procesorów. Jego efekty są nadal odczuwalne w roku 2019. Popyt na komputery przenośne w ujęciu ilościowym spadł w pierwszym półroczu 2019 roku o 5 proc., do 27,5 miliona egzemplarzy sprzedanych na rynku konsumenckim. Wzrost zanotował jedynie rynek chiński (2 proc.), w Europie Zachodniej oraz krajach Azji i Pacyfiku (z wyłączeniem Chin) zanotowano spadek o 6 proc. Jednak z uwagi na istotne znaczenie dla użytkowników takich cech urządzeń jak wydajności, modny wygląd lub markowość, przekładających się na wyższe pułapy cenowe, wartość rynku notebooków wyrażona w euro wzrosła o 1 proc., do niemal 18 mld EUR. Do wyniku tego przyczynił się przede wszystkim wzrost o 7 proc. w Chinach. Europa Zachodnia zanotowała natomiast spadek o 1 proc.

Po kilku trudnych latach tablety (wyposażone w mobilny system operacyjny) osiągnęły dobry wynik, notując wzrost o 3 proc. w ujęciu wartościowym w pierwszej połowie 2019 roku. Tablety o przekątnej powyżej 9” ponownie zanotowały solidny wzrost, tym razem o 12 proc. Jeżeli chodzi o komputery stacjonarne bądź All In One, w pierwszej połowie 2019 roku sprzedaż pierwszych spadła pod względem wartości o 11 proc., natomiast drugich o 7 proc., a łączne obroty wyniosły 5,3 mld EUR. Za dwucyfrowy spadek w przypadku komputerów stacjonarnych odpowiadają przede wszystkim Chiny i kraje Europy Środkowej, natomiast do spadku wyniku modeli AIl In One przyczynił się spadek o 12 proc. w Europie Zachodniej.

Po gwałtownym wzroście branża gamingowa dojrzała i obecnie stanowi cały ekosystem. Rynek sprzętu do gier zanotował wartościowy wzrost o 16 proc. w ujęciu rok do roku (styczeń-czerwiec 2019), osiągając obroty na poziomie ponad 5,4 mld EUR (rynek światowy, bez Ameryki Północnej).
Po wielu kwartałach wyjątkowego dwucyfrowego wzrostu popyt na stacjonarne komputery do gier OEM w pierwszej połowie 2019 roku zmniejszył się o 4 proc., głównie ze względu na spadek w Chinach oraz spowolnienie w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Notebooki do gier OEM nadal cieszyły się popularnością i zanotowały wzrost o 13 proc., generując obroty w wysokości 3,1 mld EUR. Kraje Azji i Pacyfiku oraz Chiny przyczyniły się do tego solidnego wyniku, natomiast wzrost w krajach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki był niewielki (o 1 proc.).

Monitory do gier były najszybciej rosnącym segmentem światowego rynku IT. W pierwszych sześciu miesiącach tego roku zanotowały wzrost o 42 proc. i obroty sięgające 1 mld EUR. Akcesoria dla graczy (np. myszy, klawiatury, słuchawki) zanotowały jednocyfrowy wzrost. Monitor do gier kosztuje przeciętnie 1,6 raza więcej niż zwykły, w przypadku komputerów stacjonarnych współczynnik ten wynosi 2,4. Ilustruje to rolę sektora gamingowego jako napędzającego marże w branży i w sprzedaży detalicznej.

Na globalnym rynku nadal obserwowany jest trend wskazujący na niesłabnący popyt na coraz cieńsze i lżejsze komputery przenośne. Ponad połowa (56 proc.) notebooków sprzedanych w pierwszej połowie 2019 roku miała grubość poniżej 21 mm. W 2017 roku odsetek ten (z wyłączeniem notebooków do gier OEM) wynosił 30 proc. Laptopy o grubości poniżej 18 mm stanowiły niemal jedną trzecią rynku (wzrost z 16 proc. w roku 2017). Za mniejszą grubością komputerów idzie zwykle w parze ich niższa waga. Aby zachować charakter premium, urządzenia powinny być lekkie (ale jednak nie nazbyt lekkie). Udział w rynku notebooków o wadze od 1 do 1,8 kg zanotował stabilny wzrost i ilościowo wyniósł ponad 53 proc. w pierwszym półroczu 2019 roku. Na wagę wpływa również wielkość urządzeń. Laptopy o przekątnej ekranu od 13 do 14” nadal podbijały rynek B2C i stanowiły 46 proc. wszystkich sprzedanych egzemplarzy.

W pierwszym kwartale 2019 roku około 38 proc. konsumentów twierdziło, że kupiło nowy notebook z przyczyn edukacyjnych (źródło: GfK Consumer Insights Engine). Odsetek ten wzrósł do 44 proc. w okresie poprzedzającym powrót do szkoły, co podkreśla istotne znaczenie wiedzy na temat konsumentów i jakie potrzeby należy zaspokajać i kiedy. Jednocześnie 67 proc. konsumentów wskazuje parametry produktu jako najistotniejszy czynnik podczas wyboru notebooka (źródło: GfK Consumer Insights Engine).
W związku z olbrzymią popularnością platform wideo i mediów społecznościowych upowszechniły się edycja filmów/zdjęć i tworzenie treści. Trend ten widoczny jest również wśród komputerów osobistych, w dedykowanych produktach kładących wyraźny nacisk na tworzenie treści. Zresztą zakres ich funkcjonalności sięga jeszcze dalej, odpowiadając na potrzeby zawodowe projektantów, fotografów i innych twórców związanych z branżą kreatywną.

Polska stabilizacja
Rynek IT w Polsce w pierwszej połowie 2019 roku wyraźnie wchodził w fazę stabilizacji. Wartościowo rynek skurczył się zaledwie o 0,5 proc. Dla porównania cały rok 2018 zakończył się 5-proc. spadkiem. Duży wpływ na tę sytuację miały trzy najważniejsze kategorie: komputery przenośne, monitory oraz urządzania magazynujące (dyski zew./wew., macierze, dyski sieciowe).

W dalszym ciągu najważniejszy segment na polskim rynku PC stanowią komputery przenośne (około 90 proc. rynku). W pierwszej połowie roku 2019 sprzedano blisko 10 proc. mniej urządzeń niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Wartościowo rynek skurczył się o około 5 proc. Pomimo utrzymującego się trendu spadkowego w grupie komputerów przenośnych, obserwowane są dwa istotne segmenty, które mogą w przyszłości odwrócić sytuacje na rynku. Pierwszy z nich to laptopy ultra cienkie, tzw. ultrathin (komputery o grubości poniżej 21mm). Ten segment urósł ilościowo i wartościowo o ponad 20 proc., co w rezultacie spowodowało, że obecnie prawie co drugi klient sięga po tego rodzaju urządzenie. W tym segmencie dużo większym zainteresowaniem cieszą się laptopy o przekątnych 15”, z kolei sprzedaż mniejszych uległa silnemu wyhamowaniu i szacuje się, że w kolejnych okresach trend będzie nadal spadkowy. Drugim istotnym i rosnącym segmentem są komputery gamingowe. Dynamika ich rynku w dalszym ciągu utrzymuje się w trendzie rosnącym (około 10 proc. ilościowo i 15 proc. wartościowo). W grupie laptopów gamingowych bardzo dobre wyniki osiągnęły komputery 17” (blisko 50 proc. wzrost zarówno ilościowo i wartościowo). Niestety w przypadku komputerów 15” dynamika jest na dużo niższym poziomie (około +5 proc.), podczas gdy jeszcze w 2018 wzrosty były rzędu 30 proc.

Drugą istotną grupą na rynku polskim są monitory komputerowe. Ilościowo i wartościowo w pierwszej połowie 2019 roku popyt urósł o niemal 30 proc. Podobnie jak w laptopach trend rosnący obserwowany jest w przypadku większych przekątnych, natomiast małe, poniżej 24”, tracą rok do roku. Pierwsza połowa roku wskazuje na wyraźny wzrostowy trend, jeśli chodzi o kategorię monitorów o wysokiej rozdzielczości (= >2K) – sprzedano ich o ponad 70 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku. Na tle całej Europy Polska może się również pochwalić bardzo dobrymi wynikami sprzedaży monitorów gamingowych. Rynek po pierwszej połowie 2019 roku urósł około 70 proc. w ujęciu wartościowym. Z kolei monitory zakrzywione w dalszym ciągu w Polsce mają mały udział w całości sprzedaży (10 proc.).

Trzecią ważną z punktu widzenia popytu grupą produktową są wszelkiego rodzaju urządzania magazynujące. Od stycznia do czerwca bieżącego roku rynek urósł o ponad 6 proc. wartościowo i 20 proc. ilościowo. Sukces ten to głównie zasługa pamięci SSD. W pierwszej połowie 2019 roku odpowiadały one za ponad 50 proc. obrotu. Znaczny spadek cen dysków SSD (o około 30 proc.) i wciąż rosnący popyt zaowocowały blisko 70-proc. wzrostem sprzedaży.

Maciej Piekarski, Client Business Partner i analityk GfK komentuje: „Wyhamowanie trendu spadkowego na polskim rynku IT może świadczyć o tym, że wchodzi on fazę stabilizacji. Rozwój technologiczny oraz wzrost popytu na bardziej zaawansowane rozwiązania przy jednoczesnym spadku cen podzespołów przyczyniły się do rozwoju sprzedaży komputerów ultra cienkich, które do tej pory były głównie adresowane do klientów biznesowych i premium. Podobny trend już teraz obserwujemy w kategorii monitorów komputerowych, gdzie większe przekątne wypierają mniejsze. Większy popyt wśród klientów na zaawansowane produkty o ciekawym wzornictwie daje ogromne możliwości producentom na rozwój całej branży IT i poprawę wyników finansowych”.

Materiał wideo z komentarzem z niedawno zakończonych Targów IFA
https://biznes.newseria.pl/news/polacy-wybieraja-coraz,p1750290632

Informacje o badaniu
Cytowane dane pochodzą z raportów z działu POS Tracking GfK Polonia. Raporty te powstają na podstawie ciągłego, cyklicznego monitorowania sprzedaży próby sklepów (n=6 590) oferujących dobra trwałego użytku.

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group

 
rozmiar: 232.1 KB, typ:
dodano: 4 października
rozmiar: 73.3 KB, typ:
dodano: 4 października