W całym 2019 roku Europejczycy wydadzą 14.739 euro na osobę

W całym 2019 roku Europejczycy wydadzą 14.739 euro na osobę

W całym 2019 roku Europejczycy wydadzą 14.739 euro na osobę

Warszawa, 24 października 2019 r. – 14.739 EUR to średnia kwota na osobę, którą Europejczycy będą dysponować w całym 2019 roku na wydatki i oszczędności. Niemniej wysokość tej kwoty, czyli dochodu rozporządzalnego netto, jest znacząco różna biorąc pod uwagę 42 państwa objęte badaniem. Najwyższą średnią kwotą dysponują mieszkańcy Liechtensteinu, Szwajcarii i Luksemburg, a najniższą – Mołdawii, Kosowa i Ukrainy.

To główne wyniki najnowszej edycji badania instytutu GfK Siła nabywcza w Europie w 2019 r.

Siła nabywcza w Europie w 2019 roku (ranking top 10)

Tabela.png
Źródło: ©GfK Purchasing Power Europe 2019
*Wskaźnik na osobę: średnia dla Europy = 100 pkt.
Kurs wymiany dla państw spoza strefy euro: Prognozy Komisji Europejskiej na 2019 r. z dnia 7 maja 2019 r.

W całym bieżącym roku Europejczycy będą mieć do swojej dyspozycji bisko 10 bilionów euro, co oznacza wzrost siły nabywczej na osobę o 3,5 procent w porównaniu do roku poprzedniego. W rankingu państw Liechtenstein po raz kolejny plasuje się na pierwszym miejscu pod względem siły nabywczej z kwotą 67.550 euro na osobę (ponad 4,5-krotność średniej europejskiej), która znacznie przewyższa wartości dla pozostałych państw. Drugie miejsce, podobnie jak w zeszłym roku, zajmuje Szwajcaria z 42.067 euro na osobę. Na podium znalazł się również Luksemburg z siłą nabywczą na poziomie 35.096 euro na osobę, spychając Islandię z trzeciej na czwartą pozycję. Pozostałe kraje z pierwszej dziesiątki rankingu także mogą poszczycić się jednostkowym dochodem rozporządzalnym netto znacznie powyżej średniej.
Spośród 42 krajów uwzględnionych w badaniu szesnaście posiada siłą nabywczą na mieszkańca powyżej średniej europejskiej, natomiast 26 poniżej tej wartości. Najniższą siłą nabywczą, na poziomie 1.830 euro na osobę, dysponują mieszkańcy Ukrainy.
‒ Badanie siły nabywczej w Europie według GfK jest ważnym miernikiem siły gospodarczej danego regionu z racji istotnych różnic w poziomie dochodu rozporządzalnego netto na osobę zarówno w obrębie poszczególnych państw Europy, jak i pomiędzy nimi ‒ wyjaśnia Agnieszka Szlaska-Bąk, ekspertka GfK ds. geomarketingu. ‒ Z tego względu niezwykle ważne jest, aby dokonywać wyliczeń międzynarodowych danych z zastosowaniem spójnych standardów jakości. Umożliwia to firmom ze wszystkich branż przeprowadzanie rzetelnych porównań pomiędzy państwami oraz identyfikowanie obszarów o najwyższym potencjale konsumenckim. Ta wiedza stanowi nieocenione wsparcie w procesie podejmowania decyzji biznesowych związanych z planowaniem i oceną lokalizacji, jak również zarządzaniem sprzedażą i marketingiem.

O badaniu
Badanie GfK Siła nabywcza w Europie w 2019 r. jest dostępne dla 42 europejskich państw, ze szczegółowymi danymi na temat regionów, do poziomu gmin i kodów pocztowych, wraz z dopasowanymi danymi dotyczącymi mieszkańców i gospodarstw domowych oraz mapami cyfrowymi.
Siła nabywcza jest rozumiana jako dochód rozporządzalny po odjęciu podatków i darowizn, z uwzględnieniem ewentualnych świadczeń państwowych. Badanie wskazuje poziom siły nabywczej na osobę w danym roku wyrażony w euro i jako wartość zindeksowaną. Ranking siły nabywczej GfK jest tworzony w oparciu o nominalny dochód rozporządzalny populacji, co oznacza, że podane wartości nie uwzględniają inflacji. Wyliczenia są przeprowadzane na podstawie danych statystycznych dotyczących wysokości dochodów i zarobków, świadczeń państwowych oraz prognoz instytucji gospodarczych.
Konsumenci wykorzystują ogólną siłę nabywczą na pokrycie wydatków takich jak żywność, mieszkanie, usługi, energia, prywatne plany emerytalne i ubezpieczeniowe oraz pozostałe wydatki takie jak wakacje, transport i nabytki konsumenckie.

 

 

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group