Pierwszy kwartał br. pomyślny dla producentów komputerów

Warszawa, 28 kwietnia 2020 r. – W pierwszym kwartale 2020 roku polski rynek komputerów osobistych wzrósł o 5 proc. w ujęciu ilościowym i niemal 8 proc. w ujęciu wartościowym w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku.


Po słabej sprzedaży w styczniu i lutym, rekordowym miesiącem okazał się marzec. Głównym czynnikiem napędzającym marcową sprzedaż były przewidywania konsumentów spodziewających się zamknięcia gospodarki, wprowadzenia ograniczeń i stanu klęski żywiołowej – 4 marca stwierdzono pierwszy przypadek zakażenia koronawirusem w Polsce, 15 marca wprowadzono kordon sanitarny, 20 marca wprowadzono stan epidemii. Ta sekwencja zdarzeń napędzała sprzedaż komputerów, w szczególności komputerów mobilnych, których sprzedaż w ujęciu ilościowym wzrosła aż o 30 proc. w porównaniu do marca 2019. Dynamika wzrostu była jeszcze wyższa, gdyby wyniki porównać z lutym br., bo wówczas sprzedaż marcowa rośnie o blisko 40 proc., zarówno ilościowo, jak i wartościowo. Jednocześnie warto podkreślić fakt, iż nie wszystkie rodzaje komputerów sprzedawały się w analizowanym okresie równie dobrze. Sprzedaż komputerów stacjonarnych spadła w tym czasie o 15 proc. w ujęciu ilościowym, a o 3 proc. w ujęciu wartościowym.

Tak jak po stronie producentów zmiany w przepisach i restrykcje sanitarne miały swoich beneficjentów, tak i po stronie dystrybucyjnej okoliczności epidemii istotnie kształtowały rynek. Duża cześć sieci handlowych musiała zamknąć lub ograniczyć ilość otwartych sklepów stacjonarnych, co zdecydowanie wpłynęło na poprawę sprzedaży w kanale e-commerce. W analizowanym okresie pierwszego kwartału br. sprzedaż komputerów w sklepach internetowych wzrosła o ponad 40 proc. ilościowo i wartościowo, natomiast w sklepach stacjonarnych spadała odpowiednio o 8 oraz 5 proc.

Pierwszy kwartał tego roku był dobrym okresem dla komputerów z procesorami AMD. W tym czasie ilość sprzedanych laptopów z procesorem tego producenta wzrosła niemal trzykrotnie w stosunku do okresu analogicznego w 2019 roku. Z kolei komputery mobilne z procesorami INTELA w tym samym okresie w ujęciu ilościowym straciły blisko 3 proc. Jednocześnie warto pamiętać, iż komputery budowane z wykorzystaniem procesorów tego producenta nadal odpowiadały za większą część rynku komputerów PC. Ich sprzedaż stanowiła 85 proc. rynku w ujęciu ilościowym oraz 88 proc. w ujęciu wartościowym. Komputery oparte na architekturze AMD to odpowiednio

„Jeśli chodzi o prognozy, to z naszych szacunków wynika, iż ten dodatni trend w sprzedaży komputerów PC na polskim rynku utrzyma się również w drugim kwartale tego roku. Pandemia COVID-19 bardzo wpłynęła na gospodarkę na całym świecie. Jednym z sektorów, gdzie widać wpływ ograniczeń, jaki wywołał koronowirus, jest rynek komputerów stacjonarnych i mobilnych. Szereg zmian związanych z produkcją i podażą podzespołów, jak również zmiana modelu pracy wielu konsumentów na tryb zdalny, tzw. WFH (Work-From-Home), musiały odbić się zarówno na strukturze sprzedaży detalicznej, jak również na strukturze dystrybucji” – mówi Artur Wąsowski, analityk w dziale Market Insight w GfK.

O badaniu
Prezentowane w powyższym komunikacie analizy są oparte na danych z Panelu Punktów Sprzedaży Detalicznej GfK (PoS Tracking) regularnie gromadzącego informacje na temat sprzedaży produktów z takich segmentów jak: elektronika użytkowa, fotografia, telekomunikacja, IT, wyposażenie biurowe oraz duże i małe sprzęty gospodarstwa domowego.

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group

Kontakt dla mediów

Maciej Siejewicz

Maciej Siejewicz
Marketing & Communications Manager

maciej.siejewicz@gfk.com
+48 22 43 41 239
+48 500 100 500

Załączniki